Novice in obvestila
Hitre povezave
- Info
Dediščina v učnih načrtih
1.,2.,3. razred: Spoznavanje okolja (315 ur)
- Raziskovanje in odkrivanje prepletenosti in soodvisnosti procesov in pojavov v naravnem in družbenem okolju.
- Spoznati kompleksnost, raznolikost in prepletenost dejavnikov v naravnem in družbenem okolju.
- Ustvarjanje pogojev in priložnosti, ki omogočajo razvijanje spretnosti opazovanja in raziskovanja, občutljivosti za dogajanje v naravnem in družbenem okolju.
- Spoštljiv odnos do naravnega, kulturnega in družbenega okolja.
- Seznanjanje z lokalno preteklostjo.
- Odkrivanje in spoznavanje žive in nežive narave, njene raznolikosti, povezanosti in spremenljivosti.
- Odkrivanje in spoznavanje domače pokrajine in življenja človeka v njej.
- Razvijanje spoznanja o človekovem spreminjanju okolja.
- Razvijanje sposobnosti orientacije v naravni in urbani pokrajini.
- Razvijanje odnosa do pokrajine, ki nas obdaja.
- Spoznavanje osnovnih značilnosti zemljevidov kot pripomočka za orientacijo v pokrajini.
4., 5. razred: Naravoslovje in tehnika (210 ur)
- Oblikovanje odgovornega odnosa do narave in tehnike ter do posegov v naravo.
4., 5. razred: Družba (175 ur)
- Spoznavanje razmerja med posameznikom družbo in okoljem (procesno doživljanje in vrednotenje okolja v vseh njegovih sestavinah, medsebojnih interakcijah in soodvisnostih).
5., 6. razred: Gospodinjstvo (87,5 ur)
- Ustvarjanje pogojev in priložnosti, da učenci/ke pridobijo znanja o svojem kulturnem in družbenem okolju in naravnem okolju.
- Omogočanje doživljanja in osvajanja spretnosti in veščin spoznavanja in vrednotenja razmerij med posameznikom družbo in kulturo ter naravnim okoljem.
- Spodbujati k aktivnemu raziskovanju in razlaganju, pojavov povezav in problemov družbenega, kulturnega in naravnega okolja.
- Spoznavanje geografskih tem z vidika medsebojnega vplivanja pokrajine na življenje ljudi in ljudi na spremembo pokrajine
- Širjenje prostorske orientacije.
- Spoznavanje življenja v preteklosti in primerjanje z današnjim.
- Spoznavanje oblik kulture in vsakdanjega življenja.
- Primerjajo dediščino in sodobnost.
- Ugotavljajo razmerja med posameznikom, družino, skupino, družbo ter njihovim naravnim in kulturnim okoljem (gledano skozi dediščino in sodobnost).
6., 7. razred: Naravoslovje (175 ur)
- Oblikovanje odgovornega odnosa do narave in zavestno varovanje narave in okolja.
6., 7., 8. razred: Tehnika in tehnologija (140 ur)
- Uporaba naravnih zakonitosti v tehnologiji in tehniki (povezovanje naravoslovnega znanja s tehničnim).
- Oblikovanje zavesti, kako tehnika in tehnologija spreminja svet in vpliva na okolje.
6., 7., 8., 9. razred: Geografija (221,5 ur)
- Razvijanje ljubezni do domovine in njene naravne in kulturne dediščine.
- Zanimanje za domačo pokrajino v kateri živijo in vsakodnevni utrip življenja v širši okolici.
6., 7., 8., 9. razred: Zgodovina (239 ur)
- Življenje, delo in miselnost ljudi v preteklosti in vzroki za njihovo spreminjanje.
- Spoznavanje , razumevanje in spoštovanje slovenskih kulturnih tradicij.
- Spoznavanje kulturne dediščine v lokalnem in nacionalnem obsegu.
- Krajevna kulturna zgodovina.
- Sposobnost uporabe metod zgodovinskega preučevanja.
- Ob zgodovinskih primerih razvijati dojemljivosti za vrednote, za življenje v pluralni demokratični družbi.
7., 8. razred: Državljanska vzgoja in etika (70 ur)
- Ugotavlja, zakaj so vrednote pomembne za vsakega človeka in kako se njihova vrednost v času, prostoru in različnih civilizacijah spreminja.
- Ugotavlja, kaj druži Slovence.
- Opiše državne simbole.
- Ugotovi, kakšno vlogo ima materni (slovenski) jezik za razvoj slovenskega naroda in za delovanje slovenske države.
- Na simbolno obredni ravni prepozna značilnosti in etiko generacij.
- Spozna pomen verstev, krščanstva v zgodovini slovenskega naroda pa tudi drugih narodov, kultur, civilizacij.
- Dopolnjuje dosedanje poznavanje verstev, pridobljeno v družini, šoli, medijih, verouku.
- Spozna, da je odnos do okolja tudi varovanje kulturne dediščine.
8., 9. razred: Biologija (116,5 ur)
- se seznanijo z izrednim bogastvom pri nas in se zavedo, da vrstna pestrost (tudi pri kulturnih rastlinah) del narodnega bogastva.
- Spoznajo pojem zavarovano območje in nekaj konkretnih primerov.
- Spoznajo evolucijski razvoj pomembnejših rastlinskih skupin (zbirke rastlinskih fosilov).
- Spoznajo evolucijski razvoj pomembnejših živalskih skupin (zbirke živalskih fosilov).
8., 9. razred: Kemija (134 ur)
- Spoznajo svet mineralov in lepote mineralnega sveta ter njihovo uporabno vrednost.
- Spoznajo nekatere gradbene materiale in steklo.
8., 9. razred: Fizika (134 ur)
- Spoznati zgodovinske in socialne učinke fizikalnega znanja kot dela splošne kulture in naravoslovja nasploh.
1. - 9. razred: Slovenski jezik
-
Splošni cilj: Učenci si pridobivajo pozitivno čustveno in razumsko razmerje do slovenskega jezika; zavedajo se, da je slovenščina kot njihov materni jezik zanje najbolj naravna socializacijska danost, saj se z njo vseskozi, najlaže in najuspešneje izražajo. Zavedajo se, da je jezik najpomembnejši del kulturne dediščine in s tem temeljna prvina človekove osebne in narodne identitete.
Izbirni predmeti
Etnologija: Srečanja s kulturami (32 ur), Sodobnosti z razsežnostmi dediščine (32 ur)
- Pridobitev znanja o razmerju med posameznikom, družino, skupino, narodom in njihovimi kulturnimi in naravnimi okolji v diahronem in sinhronem smislu.
- Omogočiti razumevanje oblik načina življenja v različnih časovnih obdobjih.
- Spodbuditi k odkrivanju vrednost dediščine kot modelov za razumevanje in načrtovanje sodobnosti.
- Krepiti pozitiven odnos do dediščine in vzgajati razne oblike ter načine varovanja.
- Pokazati možnosti, ki jih odpira področje dediščine za nove življenjske izkušnje ter možnosti za odpiranje novih znanj, poklicev…
- Prispevati k primerjalnemu presojanju preteklih in sodobnih domačih in tujih ter družbeno različnih kulturnih oblik.
- Skozi načine življenja v preteklosti pokazati koristne izkušnje za sodobnost,
- Spoznavati vrednote kot sestavine kulture in načina življenja in iz njih razvijati nove,
- Prispevati k izboljšanju vsakdanjega načina življenja s spoznavanjem norm vedenja, vrednot in moralnih zakonitosti.
Turistična vzgoja (32 ur)
- Spoznavanje in vrednotenje naravne, družbene, gospodarske in politične osnove za razvoj turizma, zlasti naravno in kulturno dediščino v domačem okolju in v Sloveniji in ob tem pridobivajo nacionalno samozavest in ponos.
Kmetijstvo: Kmetijska dela (32 ur), Sodobno kmetijstvo (32 ur), Kmetijsko gospodarstvo (32 ur)
- Spoznavanje kmečkih običajev.
- Zavest o pomenu urejenosti kmetij, ohranjanja stare arhitekture, kulinarike, običajev in kulture nasploh ter vključevanje okrasnih rastlin, značilnih za določeno okolje, v izgled kmetije in vasi kot celote.
Okoljska vzgoja: Okoljska vzgoja I (32 ur), Okoljska vzgoja II (32 ur), Okoljska vzgoja III (32 ur)
- Razvijanje občutka za okolje in ohranjanje okoljskih vrednot.
Biologija: Organizmi v naravnem in umetnem okolju (32 ur), Rastline in človek(32 ur), Raziskovanje organizmov v domači okolici (32 ur)
- Poglobljeno spoznavanje Slovenije, zlasti njene vrstne raznolikosti (naravna dediščina, značilni ekosistemi domače okolice, naravno okolje, antropogeno okolje, organizmi v naravnem, antropogenem in umetnem okolju).
Čebelarstvo (32 ur)
- Razvoj čuta do ohranjanja kulturne in naravne dediščine.
Geografija: Raziskovanje domačega kraja in varstvo njegovega okolja (32 ur), Življenje človeka na Zemlji (32 ur)
- Spoznati značilnosti, navade in način življenja ljudi na izbranih območjih.
- Podrobnejše spoznavanje geografske posebnosti, vrednote in enkratnost posameznih slovenskih pokrajin.
Glasba: Ansambelska igra (32 oz. 35 ur), Glasbena dela (32 oz. 35 ur), Glasbeni projekt (32 oz. 35 ur)
- Zapuščina ljudske glasbe.
Informacijsko opismenjevanje (32)
- Izvajanje se lahko prenese iz šolske knjižnice v druge specializirane informacijske in bibliotekarske center s specialnimi zbirkami podatkov, muzeje, arhive (informacijski center parka). Zaradi interdisciplinarne povezanosti s specializiranimi institucijami in zaradi poglobljenega pristopa so vsebine informacijakega opismenjevanja nepogrešljive pri raziskovalnem delu učencev/nk in ustvarjalni rabi podatkov.
Verstva in etika I (35 ur), II (35 ur), III (32 ur)
- Razvoj zmožnosti za soočanje z vprašanjem smisla, s spoznavanjem različnih religioznih in nereligioznih pojmovanj sveta in življenja, s spoznavanjem različnih tradicij in perspektiv kot opor in spodbud pri usmerjanju in osmišljanju lastnega življenja.
Klekljanje: Osnove tehnike klekljanja (35 ur), Temeljne tehnike v slovenski čipki (35 ur), Široki ris (32 ur)
- Posredovanje znanj s področja izdelovanja čipk in na ta način prispevati k ohranitvi te domače obrti.
- Prepoznavanje motivov in tehnik, ki so značilni za to zvrst domače obrti, spoznavanje območnih in slovenskih izrazov, ki so povezani s klekljarsko dejavnostjo ter odkrivanje njihove etimologije.
- Spoznavanje čipke kot pomembnega elementa kulturne dediščine Slovencev.
Plesne dejavnosti: Ples (32 oz. 35 ur), Ljudski plesi (32 oz. 35 ur), Starinski in družabni plesi (32 oz. 35 ur)
- Raziskovanje in primerjanje obnašanja v preteklih stoletjih in danes.
- Poznavanje plesa v preteklih obdobjih v različnih predelih Slovenije.
- Seznanjanje z različnimi predeli Slovenije in njihovimi značilnostmi, ki se odražajo tudi v plesu.
- Spoznavanje osnov in elementov slovenskih ljudskih plesov.
Prehrana: Sodobna priprava hrane (32 oz. 35 ur)
- Socioekonomski, kulturno-verski, fiziološki in psihološki vplivi na prehranske navade.
Umetnostna zgodovina: Kaj nam govorijo umetnine (32 oz. 35 ur), Oblika in slog (32 oz. 35 ur), Življenje upodobljeno v umetnosti (32 oz. 35 ur)
- Spoznavanje raznovrstnosti likovnih podob, kot rezultata (produkta) časa in okolja, v katerem so nastale.
- Razvijanje občutka odgovornosti za umetnostne spomenike in za njihovo varovanje,
- Seznanjanje z različnimi vsebinami in slogovnimi izrazi, ki so posebej lastni spomenikom slikarske, kiparske in arhitekturne umetnosti ter ugotavljanje vzporednic v drugih umetnostnih zvrsteh.
- Prepoznavanje ustvaritev v svoji okolici (galerije, muzeji, arheološka najdišča, razvaline itd.).
- Odkrivanje razlik med visoko in ljudsko, med industrijsko in množično umetnostjo, med umetnino in dekoracijo oziroma kičem.